Ile razy w ciągu dnia oddychasz świadomie? Ile razy w życiu udało Ci się opanować emocje, stres i ciało dzięki prawidłowemu oddychaniu? A jeśli powiem Ci, że naprawisz swoje zdrowie i umysł dzięki oddechowi? Bez leków, terapii i stania w kolejkach do lekarzy? 

Żyjemy dzięki niemu, odczuwamy emocje, opanowujemy stres i odczytujemy sygnały, jakie wysyła nasz organizm. Często bez kontroli, bo to naturalna czynność, którą rozpoczynamy tuż po opuszczeniu ciepłego i bezpiecznego brzucha mamy. Jednak z biegiem lat to się zmienia. Mają na to wpływ różne czynniki – palenie papierosów, napięcia, wysoki poziom stresu w naszym życiu, choroby, wysiłek fizyczny, czy wiek. 

Mało mówi się o tym, że gdy zaczniemy oddychać świadomie, to polepszymy jakość swojej egzystencji oraz zdrowia. Dlaczego? Lepiej wcisnąć nam kolejny cudowny lek lub suplement, czy wysłać na kozetkę do coacha, psychiatry lub trenera. 

Jak oddech może pomóc?

Technik prawidłowego oddychania jest bardzo dużo. Jedne mają na celu spuścić z nas stres, inne zrelaksować, a jeszcze inne pomóc zwalczyć nałóg, na przykład palenia papierosów. Dlatego ważne jest, by wybrać tę, która w danym momencie jest nam potrzebna. Dzięki temu nie tylko poczujemy efekt „terapii”, ale również na własnej skórze sprawdzimy jej moc i zapragniemy więcej.

Czy dzięki prawidłowemu oddychaniu, poprawi się jakość naszego życia?

To oczywiste, choć nie jesteśmy tego świadomi. Niżej wypiszę Wam kilka sfer i czynności życiowych, które możemy poprawić dzięki umiejętnym ćwiczeniom oddechowym.

  1. Fizjologia – to, jak oddychamy, ma wpływ na to, jakiej jakości egzystencję prowadzimy.
  2. Kreatywność – odpowiednie techniki oddychania, pobudzają kreatywność i przyczyniają się do wzrostu weny i twórczości.
  3. Relacje międzyludzkie – oddech potrafi pobudzić w nas intuicję i zweryfikować prawdziwość czyichś słów i intencji.
  4. Zmysł dotyku – to na jakim poziomie go odczuwamy, nierozerwalnie wiąże się z jakością naszego oddechu.

Jak oddychać prawidłowo?

Na wstępie po raz kolejny zaznaczę, że nie jestem lekarzem ani żadnym specjalistom od medytacji. Z tego względu proponuję tutaj to, co sprawdziło się w moim przypadku. To czy skorzystasz z tych porad, zależy już tylko od Ciebie.

Ćwiczenia oddechowe

Przede wszystkim oddychamy nosem, czując jak podczas wdychania powietrza rośnie nasz brzuch. Następnie, powoli i z wyczuciem, wydychamy powietrze nosem albo ustami (gdy chcemy odetchnąć po ciężkim dniu). 

Możemy również zacząć od prostszego ćwiczenia. Siadamy wygodnie, prostujemy plecy, rozluźniamy całe ciało, szyję i głowę, i po prostu oddychamy przez nos bez kontrolowania tego procesu. Tylko obserwujemy, choć przez 5-10 minut każdego dnia. To pozwoli nam zaobserwować oddech oraz nakieruje nas na odpowiednie tory, czyli pomoże określić, z czym mamy problem i wybrać technikę odpowiednią dla siebie.

Gdzie znaleźć ćwiczenia oddechowe?

Jeśli medytacja i siedzenie przez godzinę w bezruchu to treningi nie dla Ciebie, możesz zainspirować się ciekawą książką, która ostatnimi czasy wróciła we mnie wiarę w poradniki.

„Oddech – oddychaj świadomie, żyj pełniej”. 

Autor na łamach tej publikacji opisuje zależność między oddechem, a jakością życia, zdrowiem, psychiką, wewnętrznym spokojem, relacjami z innymi, doznaniami seksualnymi oraz przede wszystkim – poczuciem spełnienia i szybkością osiągania celów oraz sukcesów.

Jeżeli myślisz, że oddech i medytacja nie mają nic wspólnego z psychologią i umysłem człowieka, to ćwiczenia, które zaproponowałam oraz książka, wyprowadzą Cię z tego błędu. Jeśli chcesz zacząć do jutra, to lepiej nie marnuj swojego czasu, bo postanowienia nigdy nie działają. Odłóż telefon lub odejdź od laptopa i zacznij trening oddechu w tym momencie. A później podziel się ze mną swoimi spostrzeżeniami.